Lean Manufacturing jest filozofią zarządzania, polegającą na nieustannym eliminowaniu marnotrawstwa powstającego w procesach wytwórczych. Zapasy są na minimalnym poziomie lub nie ma ich w ogóle. Materiały dostarczane są w zależności od zapotrzebowania. Wysoka organizacja i wizualizacja miejsc pracy za pomocą zasad 5S sprawia, iż pracownicy są zaangażowani w proces zmian i usprawnień. Czasy postojów maszyn podczas przezbrajania skrócone są do minimum, przez co nie ma potrzeby produkowania dużych partii materiałów.
Nasze usługi w doradzaniu i konsultingu dotyczą organizacji dostaw zewnętrznych i wewnętrznych, planowania produkcji, produkcji samej w sobie, magazynów części i wyrobów gotowych, utrzymania ruchu wraz z przeglądami maszyn.
Oto przykładowe projekty doradcze, które oferujemy:
- Mapowanie strumienia wartości i analiza strat w nim występujących (VSM - Value Stream Mapping) - jest narzędziem pozwalającym na wizualizację przebiegu procesu wytwarzania i przepływu informacji dla wybranej rodziny produktów.
- Stosowanie 5S - polegające na usuwaniu nieprzydatnych przedmiotów z miejsca pracy (1S), wizualnym umieszczaniu wszystkich potrzebnych rzeczy na swoim miejscu (2S) oraz na utrzymaniu zakładu pracy w nienagannej czystości (3S). Poprzez standaryzację wykonywania tych czynności (4S), dyscyplinę oraz ciągłe usprawnianie metod pracy (5S), tworzony jest trwały system zapewniający ład i porządek.
- Kaizen (oznaczające w języku japońskim ciągłe doskonalenie) jest metodologią zarządzania, która przekonuje, że małe lecz nieustannie wprowadzane usprawnienia przynoszą docelowo większe efekty niż duża reorganizacja firmy przeprowadzana raz na jakiś czas.
- Wdrażanie strategii Just in Time (JIT – dokładnie na czas) czyli strategii działania pozwalającej produkować, dostarczać wymagane materiały, surowce lub produkty dokładnie wtedy, kiedy są one niezbędne tzn. zgodnie z wymaganiami planu czy też zlecenia. Często rozumiane jako dostawy materiałów bezpośrednio na taśmy produkcyjne bez wcześniejszego ich magazynowania. Określa się ją czasami jako zaopatrzenie zsynchronizowane z produkcją i kojarzone są z redukowaniem poziomu zapasów. Rzeczywiście minimalny, a nawet zbliżony do zera, poziom zapasów jest istotną cechą systemu JIT, jednak nie jedyną.
- Wprowadzanie programu TPM (Total Productive Management) czy produktywnego utrzymania ruchu maszyn i urządzeń. Innymi słowy jest to seria metod i organizacji pracy polegająca na zapewnieniu jak największej wiarygodności maszyn i sprzętu dla nieprzerwanej produkcji. Początki TPM sięgają roku 1951, kiedy to w Japonii zaczęto wdrażać utrzymanie zapobiegawcze (ang. Preventive Maintenance) wg wzorców amerykańskich. Miarą skuteczności TPM jest wskaźnik OEE – Overall Equipment Efficiency – stopień efektywnego wykorzystania maszyn mierzony w procentach. Światowy poziom OEE w przemyśle wytwórczym wyznacza wielkość na poziomie nie mniejszym niż 85%.
- Skracanie czasów przestawień (przezbrojeń) maszyn i urządzeń w oparciu o metodę SMED (z ang. Single Minute Exchange of Die). Jest to seria technik zapoczątkowana przez Shigeo Shingo dla przezbrojenia maszyn w czasie krótszym niż 10 minut - innymi słowy w jednostkowej liczbie minut (single-minute). Jej zastosowanie powoduje radykalne zmniejszenie czasów wymiany maszyn w prawie każdym przypadku.
- Metoda Kanban - w prosty sposób pozwala na wizualizację przepływu materiałów w przedsiębiorstwie. Opracowana została w Japonii w latach 50 ubiegłego stulecia, jako metoda zarządzania produkcją. Słowo Kanban pochodzi z języka japońskiego i oznacza kartkę papieru. W wolnym tłumaczeniu znaczy "widoczny opis". Metoda ta ma za zadanie sterowanie zapasami i pozwala na prawie całkowitą eliminację magazynów. Magazynowanie przedprodukcyjne, poprodukcyjne jak i międzyoperacyjne jest znikome, gdyż wszelkie materiały od dostawców są dostarczane dokładnie na czas i to samo dzieje się, jeśli chodzi o wysyłkę wyrobu gotowego.
- Lean Six Sigma - metoda opierającą się na pozyskiwaniu danych w celu osiągnięcia niemal perfekcyjnej jakości. Zakłada identyfikację błędów jeszcze przed ich wystąpieniem. Six Sigma została stworzona przez Motorole w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku. Jest to sprawdzony sposób zarządzania firmą i stabilny wzrost dzięki umiejętnemu spełnianiu oczekiwań klienta, statystycznej kontroli procesów i ich dobrej organizacji oraz innowacyjności. Metodologia Six Sigma, używając narzędzi statystycznych, skupia się na mierzeniu i redukcji zmienności w procesach oraz osiągnięciu celów wyznaczonych przez wymagania klienta. Lean natomiast koncentruje się w głównej mierze na eliminacji procesów czynności nieprzynoszących wartości dodanej dla klienta, co prowadzi do redukcji czasu i kosztów procesu. Z połączenia tych dwóch metodologii powstała nowa Lean Six Sigma, która łączy w sobie cechy obu.
- Wprowadzanie systemu samodzielnych przeglądów maszyn oraz prewencji awarii.
- Racjonalizacja przebiegu procesów wytwórczych.
- Optymalizacja łańcuchów dostaw zewnętrznych i wewnętrznych.
- Redukcja kosztów wytwarzania.